Een hele grote draak als nieuw samenwerkingsproject met Raya Art

Gepubliceerd op 21 juni 2024 om 07:11

Een tijdje geleden zijn we door Raya Art benaderd voor een groot project waar kinderen en volwassenen blij van kunnen worden: het is de bedoeling om samen een enorm grote geluksdraak te maken.
We werkten als Vertelmuseum eerder samen met Raya Art bij de Nieuwjaar Spettershow (zie het blog van 26 januari).
Toen was onze rol vooral het welkom heten van het publiek en het bijdragen aan een mooie sfeer door middel van de wensen die bij ons gemaakt konden worden. Deze keer is onze rol wat groter, want wij zijn nu vanaf het allereerste begin betrokken bij het maken van de hele grote draak. Het moet een echt ‘Mienskip’ project worden, een project dat heel veel grote en kleine mensen met elkaar verbindt. De draak moet uiteindelijk geschikt voor kinderen zijn om mee te dansen. Meerdere kunstenaars werken al mee aan de geboorte van deze draak, maar ook kinderen (en grote kinderen) kunnen meehelpen.

Op 6 en 7 juli aanstaande is Beetsterzwaag weer Culturele Hoofdstraat. Tijdens deze dagen willen we in Beetsterzwaag een begin maken met de draak. De activiteiten rond de nieuwe geluksdraak vinden op beide dagen plaats van 14.00 - 17.00 uur in de voortuin van revalidatiecentrum Lyndensteyn.

Op dit moment zijn de voorbereidingen daarvoor in volle gang. Jan en ik (Ria) hebben inmiddels zo’n 50 rondjes uit oude lakens geknipt, waarmee Marije van Raya Art op zaterdag met de kinderen kan werken aan schubben voor de draak. We zijn kranten aan het sparen voor Laure (van Streekatelier Luinjeberd), die op zondag met kinderen  papier maché wil doen. Ook hebben we stoffen verzameld voor het draaien en vlechten van koorden. Op zaterdag gaat Jan dit met de kinderen doen en op zondag zijn Ingrid en ik er. Op zaterdag is er om 14.00 uur en 15.00 uur tevens kort een voorstelling met dans, muziek en reuzenbellenblaas (Ute, Jan en Natasja). Kortom: er zijn deze dagen allemaal leuke dingen te beleven voor jong en oud.