Twee keer draak en meer

Gepubliceerd op 28 juni 2024 om 07:49

Deze week was weer een mix van van alles, maar de rode draad was toch een draak. Allereerst de grote geluksdraak die we samen met Raya Art en vele anderen in de wereld willen zetten. Het festival in Beetsterzwaag komt dichterbij (6 en 7 juli, zie het vorige blog) en dan gaan we in elk geval vlechten voor de staart.

Door ziekte van degene die een frame voor de kop zou maken, gaat het werken met papier-maché niet door. In plaats daarvan gaat Laure (Streekatelier Luinjeberd) nu op zondagmiddag met de kinderen kleine geluksdraakjes maken van klei.
Voor het vlechten van de staart heb ik op verzoek een filmpje gemaakt, waarop ik laat zien hoe je een stukje staart kunt vlechten. Al die losse stukjes staart kunnen later met elkaar worden vebonden tot een hele lange staart en als er met de draak wordt gedanst kan de staart weer korter worden gemaakt.

Het filmpje van het vlechten van de staart is te vinden op het YouTube-kanaal van het Vertelmuseum.

Verder heb ik deze week ook weer wat steekjes geborduurd aan de illustraties voor mijn boek. Zoals te zien is op de bovenste foto is dat ook een draak. Maar hoe dat zit met het vogeltje in zijn bek, dat verklap ik lekker niet. Als je het graag wilt weten, kom dan maar naar de vertelvoorstelling ‘Het dappere vogeltje en de schatkist van de draak’, als je tenminste de eerste vertelvoorstelling van ‘Het bange vogeltje en de giftig woorden spuwende draak’ al hebt gezien.

Daarnaast heb ik samen met Ingrid en Jan ook gewerkt aan de grote schoonmaak van het museum. Daarbij wordt alles van textiel, met name alles waar wol, zijde of veren in is verwerkt, behandeld met Neemöl (een natuurlijk middel tegen motten).

En zo was mijn week wel weer aardig gevuld.